Verkkokauppa vähittäismyyntiin tai B2B yritykselle
Yli 80 % ostajista aloittaa ostoprosessinsa verkkohauilla. Suuruusluokka on sama, olipa kyseessä kuluttaja tai ammattiostaja. Miksi jättäisit asiakkaasi roikkumaan ilman mahdollisuutta viedä kauppa maaliin omatoimisesti? Verkkokaupan perustaminen yritykselle on sekä hyvää businesta että hyvää asiakaspalvelua.
Verkkokauppa sopii sekä B2C että B2B yrityksille
Perinteiselle kivijalkaliikkeelle verkkokaupan avaaminen on helposti toteutettavissa oleva hanke, joka investointina maksaa itsensä helposti takaisin. Tehokkaat maksuvälityspalvelut ja kuljetuspalveluiden integrointi suoraan sivulle tekevät käyttöönotosta ja pyörittämisestä helppoa. Hyvin toteutettu verkkokauppa on digitaalisen markkinoinnin kulmakivi ja turvaa yrityksesi menestymisen digitaalisessa ajassa.
Monelle tulee yllätyksenä, että B2B verkkokauppa on markkinana huomattavasti suurempi ja nopeammin kasvava kuin B2C verkkokauppa. B2B puolella on juuri nyt oikea aika ottaa osuutensa kasvusta hyvin toteutetulla verkkokaupalla. B2B verkkokaupan perustamiseen saattaa liittyä B2C liiketoimintaa enemmän käytännön järjestelyitä ja ”poliittisia” kysymyksiä. Varsinkin, jos yritys on perinteisesti toiminut myynnissä täysin jakelijoiden kautta. Näissä tapauksissa B2B verkkokauppa voidaan perustaa esimerkiksi jakelijoiden käyttöön. Verkkokaupan avaaminen mahdollistaa integraatiot ja automaation, joiden tuoma sisäinen tehokkuus perustelee hankinnan.
Jakelijoille suunnattu B2B verkkokauppa on hyvä ensiaskel digitaaliseen kaupankäyntiin esimerkiksi valmistavan teollisuuden yrityksille. Toinen esimerkki pieniriskisestä avauksesta on avata verkkokauppa vain tietylle tuotekategorialle, kuten varaosille. Verkkokauppa voi olla myös avain yrityksesi kansainvälistymiseen ja uusien markkinoiden avaamiseen.
JMC Nordic auttaa sekä aloittelevia että kokeneempia verkkokauppiaita
Verkkokaupan perustamiseen ja pyörittämiseen löytyy paljon ohjeita verkossa. Lopulta verkkokauppiaaksi voi kuitenkin alkaa vain yhdellä tavalla - perustamalla verkkokaupan. Asiantuntijan neuvot voivat kuitenkin olla arvokkaita alkumetreillä. Mikäli harkitset verkkokaupan perustamista, niin kannattaa vaihtaa muutama sana meidänkin kanssamme. Se ei maksa mitään ja vie vain puoli tuntia ajastasi. Lyhytkin keskustelu voi säästää sinut turhilta harha-askelilta.
Mikäli haet jotain yksinkertaista alkuun, niin kannattaa silti hyödyntää ilmainen 30 minuutin konsultaatiomme. Autamme mielellämme. Kuultuamme tarpeesi, voimme ohjata sinut osaavalle ammattilaiselle, vaikka se löytyisi meidän tiimimme ulkopuolelta.
Mikäli olet jo ottanut ensimmäiset askeleesi verkkokauppiaana ja on tullut aika päivittää palvelut vastaamaan nykytarvetta, niin kokenut käyttöliittymäsuunnittelutiimimme voi virtaviivaistaa kauppasi käyttäjäkokemuksen. Myös erilaiset integraatiot markkinoinnin ja tuotannon järjestelmiin onnistuvat kokeneelta tiimiltämme API rajapintoja hyödyntäen.
Toteutustapa ja hinta
Verkkokaupan perustamiselle on monia vaihtoehtoja. Helpoin ja nopein tapa perustaa verkkokauppa on käyttää palveluna tuotettavaa verkkokauppa-alustaa, kuten Shopify tai MyCashflow. Nämä ovat hyviä vaihtoehtoja, jos toimintasi on harrastetyyppistä, pientä tai haluat muuten lähteä kevyesti liikkeelle. Kaupan saa auki vaikka päivässä ja kuukausimaksut alkavat alle satasesta kuussa. Helppokäyttöisten verkkokauppa-alustojen huonoja puolia ovat rajoitettu muunneltavuus ja tyypillisesti myynnin mukana kasvavat palvelumaksut.
Kannattaa huomioida, että verkkokauppa-alustalla toimiessaan yrityksesi ei varsinaisesti omista alustalla pyörivää verkkokauppaa ja sen lähdekoodia, vaan tilaa verkkokaupan kuukausimaksuisena palveluna. Eroa voi jossain määrin verrata siihen toimiiko yritys vuokratiloissa tai omistaako se itse kiinteistön. Ensin mainittu vaihtoehto sitoo vähemmän pääomaa, mutta velvoittaa maksamaan vuokraisännälle kulujen lisäksi preemiota. Vuokralaisena et myöskään pääse täysin hyötymään kiinteistön arvonnoususta tai saa itsenäisesti määrätä tehtävistä muutostöistä. Oma verkkokauppa on yrityksesi arvoa lisäävä tekijä yrityskauppatilanteessa.
Oman verkkokaupan teettäminen (esimerkiksi meillä) on hyvä ajatus, kun olet vakavissasi verkkokaupan kanssa ja haluat verkkokaupaltasi muunneltavuutta sekä kasvuvaraa. Verkkokauppa toteutetaan toiveittesi ja budjettisi mukaisesti, jonka jälkeen verkkokauppasi julkaistaan varaamassasi verkko-osoitteessa. Käytännössä verkkokaupat asennetaan ammattitaitoisen webhotellin palvelimelle, mutta teoriassa se voisi pyöriä yrityksen itse omistamalta palvelimeltakin.
Kuten edellä mainitusta voi päätellä verkkokaupan hinta riippuu monesta tekijästä. Voimme toteuttaa yrityksesi verkkokaupan täysin toiveiden mukaan räätälöitynä custom koodilla tai hyödyntää alustana jotain suosittua julkaisujärjestelmää, kuten WordPress + WooCommerce yhdistelmää. Halvimmillaan yksikertainen verkkokauppasivusto syntyy reilun 10 000 euron hintaan. Yleensä sivustolle halutaan kuitenkin sen verran toiminnallisuuksia ja muokkauksia, että budjettiin on hyvä varata enneminkin vähintään 15 000 - 30 000 euroa. Kalleimmillaan verkkokaupan kehittäminen voi maksaa satoja tuhansia euroja. Näissä tapauksissa sivusto sisältää runsaasti integraatioita, räätälöityä logiikkaa ja on suunniteltu kestämään suuria kävijämääriä kellonajasta riippumatta. Meillä on kokemusta myös tällaisten palveluiden toteuttamisesta kansainvälisille asiakkaillemme.
Toimitusprosessimme on hioutunut 25 tomintavuotemme aikana ja saanut paljon kiitosta asiakkailtamme. Saat meiltä ennen työhön ryhtymistä joko kustannusarvion tai kiinteän hinnan projektille. Kiinteä hina sopii selkeästi ennalta määriteltävissä oleville sivustoille. Joissain tapauksissa luome asiakkaan kanssa jotain aidosti uutta, jolloin kiinteän hinnan määrittäminen etukäteen on mahdotonta. Näissäkin tapauksissa saat työlle budjetointia helpottavan kustannusarvion. Autamme myös pilkkomaan isoja kokonaisuuksia pienempiin osatoimituksiin, mikä paitsi helpottaa projektin hallintaa, myös auttaa tuottamaan liiketoiminnallista arvoa nopeammin.
Verkkokaupalla lisää asiakkaita ja tehokkaampi myyntiprosessi
Verkkokauppa on erinomainen myyntikanava, joka avaa uusia markkinoita ja tehostaa myynnin prosesseja. Verkkokauppa voi joissain tapauksissa olla myös ainoa myyntikanava, jonka yrityksesi tarvitsee. Ilman verkkokauppaa et saa täyttä hyötyä irti hakukonemainoksistasi ja sosiaalisen median kampanjoistasi. Kannustamme lähtemään rohkeasti eteenpäin verkkokaupan kanssa.
Se mitä tiedät verkkokaupasta ei näy liikevaihdossasi. Konkreettiset toimenpiteet verkkokaupan avaamiseksi näkyvät. Aloita yrityksesi verkkokaupan käytännön kehitystyö tänään!
Apu on viestin tai puhelinsoiton päässä.
Viisi syytä valita JMC Nordic:
- Yli 25 vuoden ja tuhansien toimitettujen projektien kokemus
- Pitkät, yli vuosikymmenien kestäneet asiakassuhteet merkki laadusta
- Loppukäyttäjän käyttäjäkokemus kaikkien toimitusten lähtökohtana
- Pieni ketterä toimija, jonka keskiössä olet sinä eikä sisäiset prosessimme
- Kustannustehokas etätoimitus
- Toimitamme enemmän kuin osaat odottaa
JMC Nordic on luonut verkkoon palveluita kaupallisen internetin alkuajoista saakka. 25 vuoden kokemuksemme turvin voimme luvata, että meidän kanssamme kehitetyt verkkokaupparatkaisut ovat käytettävyydeltään, visuaalisuudeltaan ja teknisen toteutuksen näkökulmasta omaa luokkaansa.
Mikäli haluat verkkokaupan, joka erottuu edukseen, kannustamme pyytämään tarjousta yhteydenottolomakkeellamme.